Obecnie, aby czymś zaciekawić Internautę i zatrzymać przy sobie reklamodawcy i serwisy społecznościowe muszą poszukiwać nowych rozwiązań. Wszyscy przyzwyczailiśmy się w mniejszym lub większym stopniu do zwykłych reklam wideo, których pełno jest na portalach społecznościowych oraz w konwencjonalnych serwisach www. Z danych dostępnych w różnych miejscach Internetu wynika, że ponad 300 milionów użytkowników Sieci korzysta z rozmaitych narzędzi do blokowania reklam. Oczywiście w tym miejscu należałoby zapytać o to, czy w obecnych czasach reklama w Internecie w ogóle ma sens, ale nie o tym będzie ten wpis.
Kilka dni temu Pinterest ogłosił wprowadzenie nowych rozwiązań dla reklamodawców. Z tego serwisu społecznościowego przeznaczonego do kolekcjonowania i porządkowania treści wizualnych korzysta obecnie ponad 72 miliony użytkowników. Ponad 80 procent z nich stanowią kobiety. Według badań 42 procent Amerykanek, które korzystają z Internetu zagląda także a Pinterest.
Jak wynika z wypowiedzi Tima Kendalla, dyrektora Pinterest ds. monetyzacji, typowe zachowanie użytkownika tego serwisu polega na tym, że przegląda on treści na Pintereście szukając inspiracji. Na przykład znajdując ładny model namiotu wpada na pomysł, aby wybrać się na wycieczkę. Szuka więc w serwisie interesujących szlaków turystycznych i sprawdza, gdzie może kupić namiot, który przykuł jego uwagę. Właśnie dlatego powstały nowe rozwiązania, których celem jest połączenie potrzeb użytkowników z usługami i produktami oferowanymi przez reklamodawców.
Tim Kendall wskazuje na trzy główne cechy charakteryzujące nowe narzędzia:
Wszechstronność – darmowe i płatne narzędzia, które odpowiadają na cele biznesowe firm, w tym nowe formaty reklamowe oraz możliwości kierowania komunikatów reklamowych do interesujących nas grup docelowych, co zwiększy zasięg promowanych pinów
Łatwość – nowe, kreatywne sposoby pokazywania informacji o dotarciu do grup docelowych oraz ekosystem zewnętrznych partnerów, aby firmy mogły promować się jeszcze lepiej i szybciej optymalizowały swoje działania
Skuteczność – połączenie otrzymywanych efektów ze sposobem w jaki są one opłacane, likwidacja ryzyka przy płatnych reklamach
Wprowadzone zmiany mają sprawić, że reklamodawcy otrzymają jeszcze lepsze efekty w zamian za poniesione koszty. Pinterest jest zdania, że większy zasięg i lepsze efekty biznesowe będzie można osiągnąć dzięki trzem krokom i nowym rozwiązaniom:
Zwiększenie rozpoznawalności marki poprzez nowe narzędzia takie jak Cinematic Pins oraz nowe sposoby dobierania grup docelowych. Cinematic Pins to najnowszy rodzaj promowanych pinów, kontrolowanych przez użytkownika za pomocą przewijania. Tim Kendall zapewnia, że ten nowy typ pinów skutecznie oddziałuje na użytkownika, zwraca jego uwagę i zatrzymuje go na dłużej. Nowy format reklamowy został przetestowany przez kilku partnerów m.in. Gap Inc., L’Oreal oraz Visa i Unilever.
Pinterest ma jednak inny pomysł na reklamy wideo niż na przykład Facebook. Na Fejsie reklamy odtwarzają się automatycznie gdy przestajemy przewijać stronę, natomiast na Pintereście reklamy będą się animować w czasie przewijania, a więc będzie to sposób na zaangażowanie użytkowników. Czy skuteczny? Tim Kedall mówi, że takie posunięcie jest podyktowane przeprowadzonymi wcześniej testami. Użytkownicy czują dzięki temu, że mają kontrolę nad reklamą i przewijają stronę kilkukrotnie, aby móc obejrzeć całą sekwencję animowanej treści bo gdy przestaną przewijać to animacja zatrzyma się.
W zwiększeniu rozpoznawalności ma także pomóc zaawansowany dobór grup docelowych. Promowane piny mogą być kierowane do osób wybieranych na przykład na podstawie ich zainteresowań czy etapu życia na którym się znajdują jak milenialsi. Możemy skierować swój komunikat także do podróżników czy smakoszy.
Zrozumienie intencji użytkowników. Najlepiej osiągnąć to poprzez śledzenie zaangażowania w postaci udostępniania naszych pinów przez użytkowników serwisu, otwierania zdjęć w pełnym rozmiarze czy kliknięć. Oprócz dotychczasowych modeli reklamowych CPM i CPC piny promowane będą mogły być teraz kupowane w modelu CPE (cost-per-engagement). Ma to pomóc w śledzeniu zamiarów Internautów.
Pomoc użytkownikom w podjęciu akcji. Jak podkreśla Kendall 80 procent użytkowników korzysta z Pinterestu poprzez aplikację mobilną i każdego dnia ta grupa powiększa się. Z tego powodu w najbliższych miesiącach wprowadzona zostanie możliwość płatnego promowania pinów zachęcających do instalacji aplikacji mobilnych (App Pins) w modelu CPA.
Nowe rozwiązania zostaną udostępnione firmom w Stanach Zjednoczonych już w lecie. Pinterest zachęca także do korzystania z usług swoich Marketing Developer Partners, którzy pomagają w kreowaniu wysokiej jakości kontentu dla tego serwisu społecznościowego podobnie jak Pin Factory.
cover photo credit: business.pinterest.com/en/blog